
Published for The Neotrope Enterprise. Publisher:
Bengt Rooke. juni/juli 2003. No. 39.
DET TRÄLBUNDNA KONSTLIVET
OCH DE SJU DÖDSSYNDERNA
av Leif Eriksson
Enligt Journal du Dimanche fick Vatikanen våren 2003 ett brev vars
avsändare var ett antal kända krögare och kockar i Frankrike,
som vände sig till påven Johannes Paul II för att få
frosseri avskaffat som dödssynd. De anser att GULA, d.v.s. frosseriet,
blivit obsolet och att den dödssynden bestraffar de sybariter som
har råd att njuta gåslever och annat gott som serveras på
stjärniga krogar i Frankrike.
Frågan är om inte också de andra sex borde tas bort.
Men vilka akademier skall formulera dessa brev?
Konstakademierna knappast.
De uppfyller inte de bibliska kraven på brott mot codex som utlovar
bestraffning med den eviga döden. Att utmana de rådande konventionerna
för att släcka framtidens väldiga törst föresvävar
inte dagens blivande och blidda konstnärer.
De tar inga risker.
De låter sig luras av ”pedagogerna”, som under-visar.
Att bli Bachelor of Arts är målet, att bli godkänd och
motta graden på examensdagen. Eller räcka upp handen på
avslutningen som t.ex. skedde när Lars O Ericsson hade avslutning
på sin postmoderna Master Class häromåret på Malmö
Museum. (Utställningen som kallades ”Shifte: Det postmoderna
genombrottet i Sverige”, sammanställde han tillsammans med
Malmös egen konstpåve, Konstmuseets chef Göran Christenson,
och den pågick 8 april-26.augusti, 2001. Samtidigt kom Ericssons
essäsamling ut ”I den frusna passionens heta skugga”,
essäer om 80- och 90-talets konst.)
 |
Lars O Ericsson
i ensamt majeståt.
Foto Leif Eriksson. |
 |
Avslutningsklassen. Foto Leif Eriksson. |
Och det var inte bättre
förr.
Över tidens gång finns enbart ett fåtal som insett utmaningen
i att tänka själv och skaffa sig ny och egen kunskap i förhållande
till det som redan anses sant.
LÄTTJA, AVUND, GIRIGHET, KÄTTJA, HÖGMOD och VREDE verkar
vara ingredienser i konstnärernas verksamhet, som dessutom smittar
av sig på konstvärldens s.k. övriga aktörer.
Men dödssynderna i dessa sammanhang ser annorlunda ut. De är
förklädda till oigenkännlighet! De inblandade målar
in sig i ett hörn och utövar inbördes beundran. En sådan
symbios är livsfarlig!
Att vara konstnär innebär en stor frihet, kanske den enda betydande
friheten nutilldags. Den som inte inser detta har förverkat rätten
att kalla sig konstnär. Endast den som är fri kan komma vidare.
Men man måste också understundom även kunna offra sina
egna konventioner - och det är det inte många som vågar
eller ens ser det som en möjlighet.
Kan detta förhållande jämställas med högmod?
Jag anser det. Även om det oftast är omedvetet och aningslöst.
Lättjan t.ex. visar sig i ointresset. I höstas blev jag ombedd
av Ola Åstrand, lärare på Valand i Göteborg, att
föreläsa om artists´books och mail art.
Det visade sig vara dåligt förberett från Valands sida.
Enda beskedet om min närvaro var på ett A4 papper uppsatt på
stora anslagstavlan i foajén. Dessutom var mitt efternamn felstavat.
Till förmiddagens föreläsning, som handlade om mail art,
infann sig sex konststudenter i en aula som rymmer säkert 200 personer.
Rena tundran alltså.
De kommer nog till föreläsningen om artists´books på
eftermiddagen tänkte jag.
Men jag bedrog mig, det kom bara fyra och de var utländska studenter.
Som tur var, hade jag stämt möte på Valand med Bo A Karlsson,
legendarisk gallerist på Galleri Karlsson i Stockholm 1964-1971.
Så de studenter som var närvarande fick en initierad inblick
i ämnet artists´books och dessutom en komprimerad konsthistoria
om hur konstlivet hade utvecklats sedan slutet på 60-talet i Stockholm,
som redan då var konstens centralort, med en yttre gräns vid
den kulturella järnridån i Södertälje kanal.
Aldrig mera Valand!
Om de frågar igen skickar jag en DVD för 30.000 kronor med
allt material, så kan de spela upp den när som helst i grupp
eller enskilt.
Det blir bekvämast för alla parter.
Hur ser högmodet ut i konstvärlden? Det fladdrar. Ingen verkar
vara medveten om sin egen roll för den gemensamma utvecklingen och
kunskapen.
Alla väntar på att bli upptäckta och nå sina drömmars
mål. Men vad gör man för att bli upptäckt efter förtjänst?
Frotterar sig med rätt kurator och kritiker?
Kommersiell framgång betyder inte att man presterat något
väsentligt.
Lättsålda verk är en smakfråga, en kittling för
publiken och marknaden. Att ha det som anses inne på väggen
i hemmet är ett tecken på dålig hållning. Konst
skall fungera som en katalysator.
Den som inte delar den uppfattningen är högmodig.
Avund föder girighet och kan utlösa neurotiska vredesutbrott.
Och kättjan avslöjar sig när det konstnärliga uppdragets
medvetna avsikter förråds.
MALMÖ DEN MEST INTRESSANTA KONSTSTADEN?
Under en kort period ansågs Malmö vara den mest intressanta
konststaden i Sverige.
Det är den inte idag.
Varför?
Har det med ekonomin att göra? Knappast.
Det är andra faktorer som spelar större roll. t. ex. tillgängligheten
på de institutioner som faktiskt existerar.
Ett par exempel:
Malmö högskola med inriktning på konst, kultur, media
och kommunikation hade bjudit in förläggaren Barbro Schultz
från Paris att föreläsa.
Hon berättade det själv när jag träffade henne på
Bokmässan förra året.
För att få exakt besked om var föreläsningen skulle
vara ringde jag till Högskolans reception, men de kunde inte lämna
mig besked, det fanns inget antecknat om saken på receptionens kalendarium.
Okej, jag ringde till Carl Henrik Svenstedt, professor i konst, kultur,
kommunikation. Men han var inte hemma, utan jag blev hänvisad till
hans mobil, där jag anmodades att lämna ett meddelande.
Med tanke på Malmö högskolas specialinriktning bl. a.
kommunikation verkar de elementära kunskaperna om hur man informerar
ha gått till spillo redan vid starten.
En annan institution i Malmö, där tillgängligheten också
lyser med sin frånvaro, är Malmö Art Academy.
 |
Malin Ekström,
"Malmö Art Academy" vaxkritor i blandade färger
från Walt Disney, 2000.
Foto Leif Eriksson.
|
 |
Fortet på
Föreningsgatan 42 i Malmö, den gamla folkskolan som i
dag inhyser Malmö Art Academy.
Foto Leif Eriksson. |
Omöjligt att träda in i om man inte kan och har den rätta
koden.
Föreståndarinnan Gertrud Sandqvist må vara specialist
på att producera konstnärliga doktorer, men hon ger ett tveksamt
intryck, eftersom hon är en varandagshälsare, åtminstone
när det gäller mig.
Men det kan ju vara av personliga skäl eller att hon ser extremt
dåligt på nära håll.
En allvarligare sak är när hon våren 2001 hade bjudit
ner Mats B från Stockholm för att föreläsa om Fluxusrörelsen,
ett ämne som han är specialist på. Men hon var inte närvarande
för att presentera gästen.
Ingen ersatte henne heller. Utan en kontorist visade oss vägen till
föreläsningssalen. Mats B fick sköta introduktionen själv.
Att jag befann mig på Konsthögskolan beror på att Mats
B bett mig följa med.
Att jag retar mig på en här sortens beteende har flera orsaker.
Först menar jag att det är en brist på respekt för
gästföreläsaren, (samma hände mig på Valand),
men också en nonchalans mot de studenter som kommit för att
lyssna.
Om Malmö Art Academy strävar efter att bli en spetsinstitution
på sitt område bör de visa en högre grad av professionalism.
Det – är i varje fall inte att begära för mycket!
Att Malmö successivt har förlorat sin status som en framträdande
konststad är inte så konstigt. Inte med tanke på hur
de ansvariga, ytterst kulturdirektören Börje Svensson, har skött
tillsättningen av en ny konsthallschef efter Bera Nordal som slutade
för drygt ett år sedan, den 30 april 2002.
Men tjänsten utannonserades först året senare, alltså
i april 2003.
Att Bera Nordal skulle sluta var känt. Rimligtvis borde hennes ersättare
ha sökts innan hennes förordnande upphörde.
Nu har man förlorat massor med tid. Den som vill ha tjänsten
av de 26 sökande (tre vill vara anonyma) kan inte omgående
utöva något av det som önskas i de begärda kvalifikationerna.
Det tar tid att sätta sin personliga prägel på en utställningsverksamhet
som krävs av Malmö Konsthall.
Detta är ett gravt exempel på underlåtenhet, som skadar
konstlivet i Malmö, orsakat av tjänstemän som uppenbarligen
saknar kompetens i denna skrupelösa angelägenhet. Eller har
de smartare planer på lut?
En annan underlåtenhetssynd i konstvärlden är hur man
skriver och refererar till det som sker. Allt för ofta, trots tillgänglig
information, utelämnas uppgifter som ger korrekta upplysningar om
vem som sammanställt utställningar och kataloger. De senaste
sju månaderna har jag själv råkat ut för detta fenomen.
T.ex. min långa essä om Bo Cavefors förlagsverksamhet,
utgiven till utställningen på Vita kuben på NorrlandsOperan
i Umeå, men som censurerades av styrgruppen, läs Lars Sahlin.
Min text rönte samma öde.
När utställningen till slut visades på Färgfabriken
i Stockholm (faktiskt mitt förslag till Leif Elgren om lämplig
lokal), och senare på Ystad Konstmuseum på initiativ av Thomas
Millroth, förbigicks essän med samma totala tystnad, så
när som i en recension av Jonas Ellerstöm publicerad i Helsingborgs
Dagblad och Kristianstadbladet. Texten finns, sedan den tilltänkta
vernissagedagen i Umeå, här på www.rooke.se
(Rooke Time No. 34.)
Ej heller har kritiker och referenter noterat att jag skrivit en skrift
om C-O Hultén i med titeln ”TRYCK & OTRYCKT” utgiven
i december 2002 för utställningen med samma namn som jag sammanställt
åt Ystad Konstmuseum efter Millroths önskemål. Det hör
till saken att utställningen och skriften för första gången
placerar in Hulténs unika och okända verksamhet i sitt kronologiskt
övergripande sammanhang.
|
|
| Uppslag ur TRYCK & OTRYCKT |
Under våren 2003 sammanställde jag på begäran av
Anna Holmbom t.f. chef för Malmö Konsthall, två utställningar
för konsthallen i anslutning till Moderna Museets besök, ”PUSS
– lika viktig idag” och ”Moderna Museets kataloger 1956-19732”.
Båda presenterades i två kataloger som jag sammanställt.
Materialet till utställningarna fick konsthallen låna ur mitt
arkiv ”The Swedish Archive of Artists´Books”. Men även
vid dessa utställningar förbigicks utan mitt namns nämnande.
Efterhand har jag förstått, att de två
utställningarna betraktats som arrangerade av Moderna Museet och
Malmö Konsthall.
 |
 |
Det var några
underlåthetssynder, men i min lista döljer sig fler:
Historieskrivningen av Mårten Castenfors i Sveriges Allmänna
Konstförenings årsbok, 2000.
Folke Edwards, ”Från modernism till postmodernism, svensk
konst 1900-2000”.
Artes första nummer 2003.
Konstkatalogen första nummer 2003.
Elevuppsats: ”Romansen mellan konst, lagstiftning och media”,
Malmö högskola 2003.
Bristerna beror antingen på att ingen kontrollerar fakta eller så
saknar såväl författarna som bedömarna verklig kunskap
i respektive ämne. Båda orsakerna är lika allvarliga.
| |  |
| |
Leif Eriksson, ”Tala är silver, tiga är guld”
- artist´s book - , gammal bibel genomborrad
av en gyllene kil, 2003.
Ingår i Ystad Konstmuseums samlingar.
Foto Hans Permbo.
leif1.eriksson@telia.com |
© 2003 LEIF ERIKSSON OCH ROOKE TIME
ARTIKELN FÅR CITERAS OM KÄLLAN ANGES
Länkar
|
|